Khamis, 28 Februari 2013

Karangan Jenis Autobiografi 

 

Sila tulis sebuah karangan jenis autobiografi dalam buku latihan karangan. Hantar latihan karangan yang telah siap pada cikgu hari Khamis         (  7 Mac 2013 ).

Tulis sebuah karangan jenis autobiografi dengan memilih salah satu daripada tajuk-tajuk di bawah. Anda boleh merujuk contoh-contoh karangan yang diberi. Panjang karangan kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.

Karangan 1 :

Andaikan diri kamu sebiji bola.
Tulis karangan bertajuk ‘Aku Sebiji Bola’
Tajuk : Aku Sebiji Bola
Aku sebiji bola. Nama aku ialah Adidas. Aku dibuat di sebuah kilang di Shah Alam.
Pada suatu hari, aku dan kawan-kawan dimasukkan ke dalam sebuah kotak  yang besar. Kami dihantar ke sebuah pasar raya di Setiawan. Di situ, kami dipamerkan untuk dijual.
Pada suatu petang, seorang wanita telah membeli aku. Aku dihadiahkan kepada anak lelakinya.
Tuan aku selalu membawa saya ke padang. Biasanya, dia akan bermain dengan kawan-kawannya. Badan aku sakit kerana selalu ditendang.
Walau bagaimanapun, tuan aku pandai menjaga aku. Setelah bermain, dia akan  memastikan  badan aku bersih. Apabila badan aku  kempis , aku akan dipam oleh tuan aku.
        Saya berasa gembira kerana dapat berkhidmat untuk tuan saya

Karangan 2 :
Andaikan diri kamu sehelai baju.
Tulis karangan bertajuk “Aku Sehelai Baju”.
Tajuk : Aku Sehelai Baju
Aku sehelai baju. Aku berasal dari sebuah kilang di Shah Alam. Aku diberi nama Kiko. Setelah selesai dibungkus, aku dan rakan-rakan dimasukkan ke dalam kotak.
Kemudian, kami dihantar ke sebuah kedai yang terletak di Bandar Raya Johor Bahru. Kami dipamerkan di atas sebuah rak untuk menarik perhatian pelanggan.
Pada suatu hari, seorang budak lelaki datang ke kedai itu. Apabila melihat reka bentuk aku, dia terus membeli aku. Aku dibawa pulang ke rumah.
Setiap hari, dia berasa bangga apabila memakai aku. Dia juga akan membersihkan badan aku supaya sentiasa kelihatan bersih dan wangi.
Lama-kelamaan, warna badan aku telah lusuh dan koyak. Aku kelihatan hodoh dan comot. Tuan aku malu untuk memakai aku lagi.
          Dia menggunakan aku untuk mengelap kotoran. Kini, riwayat hidup aku berada di penghujung. Aku telah menjadi sehelai kain buruk.

Karangan 3 :
Andaikan diri kamu sebuah kereta.
Tulis karangan bertajuk “Aku Sebuah Kereta Proton”.
 
AKU SEBUAH KERETA PROTON

Aku sebuah kereta. Namaku Saga. Aku dilahirkan di kilang proton di  Shah Alam. Tubuh badanku  direka khas untuk memenuhi cita rasa pengguna di Malaysia. Setelah siap diproses menjadi sebuah kereta, aku dan rakan-rakan telah ditempatkan di bilik pameran kereta.

Sempena pelancaran kereta baru ini, akudan rakan-rakan telah mendapat sambutan hangat daripada para pengunjung. Mereka memandu ujiku dan rakan-rakan. Para pengunjung yang datang ke majlis pelancaran kereta itu sangat berpuas hati dengan kehebatan kami.

Aku dan rakan-rakan umpama pisang goreng kerana kami telah habis ditempah oleh para pembeli. Seorang guru sekolah bernama Ali  telah menjadi tuan aku. Aku berjanji memberi perkhidmatan yang terbaik buat tuanku.           

Setiap pagi,akan membawa Ali ke sekolahnya. Dia sangat bangga dengan reka bentuk aku. Rakan-rakan  juga sering memujiku. Selain ke sekolah, aku juga membawa isterinya ke pejabat di Putrajaya.

Aku selalu dicuci dan dibersihkan pada hujung minggu. Selepas dikilatkan, aku menjadi seperti baru semula. Ini membuat aku semakin lama semakin disayangi oleh tuanku.

       Pada suatu hari,tuanku telah terlewat bangun. Dia tergesa-gesa pergi ke sekolah. Dia memanduku dengan laju sekali. Malang tidak berbau aku telah terbabit dalam kemalangan ngeri dengan sebuh lori. Aku rosak teruk dan tuanku meninggal dunia. Aku bukan sahaja sedih akan diriku tetapi meratapi akan nasib tuanku.

 

Karangan 4 :

Andaikan diri kamu sepasang kasut.
Tulis karangan bertajuk ‘Aku Sepasang Kasut’
“Aku Sepasang Kasut”

       Nama saya ialah puteri. Saya diperbuat daripada kulit buaya dan tapak saya diperbuat daripada getah. Saya berasal daripada sebuah kilang di kawasan perindustrian Seberang Perai.
       Setelah siap dibungkus saya dihantar ke sebuah kedai kasut di Parit Buntar. Ramai orang tertarik dengan diri saya kerana kulit saya yang asli dan berwarna hitam. Saya selalu digilap sehingga berkilat.
Pada suatu hari,seorang gadis cantik telah datang ke kedai tersebut. Dia berminat melihat bentuk saya yang cantik lalu membelinya. Saya di bawa pulang ke rumah.
       Tuan saya menjaga saya dengan baik. Dia tidak suka memijak becak jika memakai saya. Pada setiap hujung minggu, tubuh saya akan digilap dengan pengilat yang dibeli khas untuk saya.
Walaupun dua tahun berlalu, saya masih setia berkhidmat.Namun begitu, kini diri saya telah mula uzur. Tapak saya mula haus dan tubuh saya telah mula cedera.
          Pada suatu hari,tuan saya pulang dengan membawa sepasang kasut baru. Saya berasa sungguh sedih. Tuan saya telah menyimpan saya di dalam stor. Tinggalah saya dalam kegelapan dan kesepian.

Karangan 5 :

Andaikan diri kamu sepasang cermin mata.
Tulis karangan bertajuk ‘Aku Sepasang Cermin Mata’
‘’AKU SEPASANG CERMIN MATA’’

        Aku cermin mata yang berbentu bulat. Aku mempunyai bingkai yang berwarna perang. Cerminku berwarna jernih dan bebentuk cembung. Ada juga rakan-rakanku yang bercermin cekung.
       Aku berfungsi untuk membantu orang yang mengalami masalah penglihatan. Contohnya mereka yang berpenyakit rabun jauh dan rabun dekat. Ada juga manusia yang memakai cermin mata untuk melindungi mata daripada sinaran matahari dan sebagai fesyen sahaja.
      Aku dimiliki oleh seorang budak perempuan yang masih bersekolah. Dia menggunakanku untuk membaca,menulis dan sebagainya. Dia menjagaku dengan baik sekali. Apabila cermin mataku kelihatan kabur, dia akan mengelapnya. Aku juga disimpan di dalam  beg kecil yang bersih. Sebelum tidur, aku akan disimpan supaya tidak pecah.
      Aku kasihan melihat tuanku apabila aku terjatuh. Dia akan teraba-raba mencariku. Kadang-kala kepalanya terhantuk di kaki meja. Namun, dia akan tersenyum apabila menemui ku kembali.
         Aku bangga menjadi sepasang cermin mata. Aku dapat membantu mereka yang memerlukan diriku.
Latihan 1 :
Aku Sebuah Rumah
                                           
Aku ___________________ (sebuah/sebiji) rumah banglo dua tingkat. Aku dibina di ___________________ (atas /bawah) sebidang tanah di lereng bukit.
Pada suatu hari, ___________________ (sepasang/seorang) suami isteri datang melihatku. Si isteri ___________________ (memuji/mengeji) kecantikanku. Dia memujuk suaminya agar ___________________  (membeliku/menjualku).
Si suami bersetuju untuk membeliku. Aku berasa ___________________ (sangat/lebih) gembira. Akhirnya aku mempunyai seorang tuan.
Keesokan harinya, pasangan suami isteri tersebut ___________________ (datang/pulang) kembali. Mereka turut membawa dua ___________________ (orang/ekor) anak mereka.  Mereka melihat segenap ruang yang terdapat di dalam tubuhku.
Aku berasa tidak sabar untuk menyumbangkan khidmatku ___________________ (kepada/daripada) tuanku. Aku berharap tuanku akan berpuas ___________________ (hati/jantung) dengan perkhidmatanku.

3 ulasan: