Formula bagi menjawab soalan Bahasa Melayu Penulisan
Formula membina ayat bahagian A
S – Siapa
A – Aktiviti
L – Lokasi
A – Alatan
M – Masa / Mengapa
Formula membina karangan Bahagian B
MAS BBD
M – Mengapa
A – Apa
S – Siapa
B – Bila
B – Bagaimana
D – Di mana
INGAT ! Perlu ada 5 / 6 perenggan.
- Pendahuluan, 1 isi + huraian ( 3 / 4 perenggan ), penutup.
- UMUM
M
A
S
B
B
D
/
/
/
/
/
/
- KHUSUS
M
A
S
B
B
D
X
/
X
X
X
X
Formula membina karangan Bahagian B
MAS BBD
M – Mengapa
A – Apa
S – Siapa
B – Bila
B – Bagaimana
D – Di mana
INGAT ! Perlu ada 5 / 6 perenggan.
- Pendahuluan, 1 isi + huraian ( 3 / 4 perenggan ), penutup.
- UMUM
M
|
A
|
S
|
B
|
B
|
D
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
- KHUSUS
M
|
A
|
S
|
B
|
B
|
D
|
X
|
/
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Formula Bahagian C
Bil
|
Nilai Murni/Pengajaran/ Amalan baik
|
Huraian
|
1
|
Haqem – adil
|
Tidak berat sebelah dan tidak memihak kepada sesiapa.
|
2
|
Shofiah - baik hati
|
Pemurah, menolong orang, menderma dan sebagainya.
|
3
|
Khuzaimah - bekerjasama
|
Bersama-sama melakukan sesuatu tugasan atau kerja, tolong-menolong
|
4
|
Danial – berani
|
Menyelamatkan orang atau binatang, melaporkan perkara yang tidak baik kepada pihak tertentu dan menyahut cabaran yang positif.
|
5
|
Farah - berbudi bahasa
|
Elok tingkah laku dan pertuturannya
|
6
|
Aisha - berdisiplin
|
Mematuhi segala peraturan atau undang-undang yang telah ditetapkan.
|
7
|
Fatin - berjimat cermat
|
Berhemat ketika berbelanja, menyimpan wang, membawa bekal
|
8
|
Tantawi -bertanggungjawab
|
Melakukan tugas harian yang diamanahkan
|
9
|
Fazillah- gigih/ tekun
|
Berusaha bersungguh-sungguh.
|
10
|
Huwaida – ikhlas
|
Menolong orang tanpa mengharapkan balasan atau upah atau hadiah
|
11
|
Taufik – insaf
|
Bertaubat, tidak mengulangi lagi perbuatan keji, kesalahan atau kesilapan
|
12
|
Suhaila - jujur/ amanah
|
Bercakap benar , menyimpan/ memulangkan barang orang
|
13
|
Atiqah - kasih sayang
|
Menyayangi orang lain atau haiwan
|
14
|
Aida - menepati janji
|
Tidak mungkir janji.
|
15
|
Asyikin – menghargai
|
Mengingati jasa atau pertolongan orang, berterima kasih
|
16
|
Hanif - menghargai masa
|
Mengisi masa lapang dengan perkara berfaedah
|
17
|
Amar – prihatin
|
Sensitif terhadap sesuatu perkara atau isu atau mempunyai rasa ingin tahu.
|
18
|
Putri – rajin
|
Menolong orang , menyiapkan kerja sekolahdan sebagainya.
|
19
|
Asilah – rasional
|
Boleh menerima suatu keputusan atau membuat keputusan.
|
20
|
Ishvin - rendah diri
|
Tidak bersikap sombong setelah berjaya atau sekiranya mempunyai kelebihan.
|
21
|
Nurizza – sabar
|
Tidak mudah marah, tabah menghadapi dugaan atau tidak tergesa-gesa.
|
22
|
Amira - sopan santun
|
Berkelakuan elok atau menghormati sesiapa sahaja.
|
23
|
Rabiatul – syukur
|
Cukup dengan apa yang ada, berterima kasih
|
24
|
Aidil - taat / patuh
|
Patuh kepada perintah Allah/ mendengar arahan ibu bapa, guru, ketua
|
25
|
Izzati – tabah
|
Menghadapi dugaan dengan redha dan hati terbuka.
|
26
|
Aini – yakin
|
Percaya boleh melakukan sesuatu tugas atau percaya kepada diri sendiri.
|
27
|
Siti Aishah – menepati masa
|
Melakukan sesuatu mengikuti jangka waktu yang ditetapkan
|
PWANIH
PWA- Penanda Wacana
A – Antara,
S – Selain itu,
S – Seterusnya,
D – Di samping itu,
A – Akhir sekali, NI - Nilai
H - Huraian
LATIHAN PENULISAN BAHAGIAN C
SET 1
Latihan mengecam nilai.
Bil
|
Ayat
|
Nilai
|
1.
|
Hafiz merupakan seorang anak yang sangat patuh akan perintah ibu bapanya.
| |
2.
|
Hafiz sangat rajin belajar dan sentiasa berjaya dalam peperiksaan.
| |
3.
|
Dia selalu mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah.
| |
4.
|
Hafiz akan mengulang kaji pelajaran dan apa yang telah diajar oleh guru.
| |
5.
|
Hafiz sentiasa berusaha untuk menjadi anak yang menyenangkan hati ibu bapanya.
|
SET 2
Lengkapkan nilai bagi setiap pernyataan yang diberi.
BIL
|
PERNYATAAN
|
NILAI
|
1
|
Hamid suka menolong orang tanpa mengharapkan balasan.
| |
2
|
Tidak bersikap sombong terhadap orang lain setelah berjaya .
| |
3
|
cukup dengan apa yang ada.
| |
4
|
Fahmi sentiasa mendengar arahan ibu bapa, guru dan ketua kelasnya.
| |
5
|
Shahrul melaksanakan tugas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang berkepentingan.
| |
6
|
Aminah menghadapi dugaan dengan redha dan hati terbuka.
| |
7
|
Sentiasa bertolak ansur dengan pihak lain dan menggunakan budi bicara.
| |
8
|
Kassim boleh melakukan sesuatu tugas yang diberikan kepadanya.
| |
9
|
Farah bertaubat, tidak mengulangi lagi kesalahan atau kesilapan yang dilakukannya.
| |
10
|
Siti sentiasa menjaga penampilan dirinya.
|
SET 3
Lengkapkan nilai bagi setiap pernyataan dan bina ulasan berdasarkan pernyataan tersbut.
1. Setiap hari Ali datang awal ke sekolah.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
2. Abu dan rakan-rakannya beratu ketika hendak membeli makanan di kantin.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
3. Kemudian, aku membersihkan diri.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
4. Aku bersalam dengan ibu bapa sebelum ke sekolah.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
5. Aku meneruskan sesi pemelajaran dan memberikan sepenuh perhatian.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
6. Aku merujuk kepada guru tentang perkara yang tidak aku fahami.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
7. Ketika sedang menyapu, Atan terdengar sesuatu lalu pergi melihatnya.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
8. Alia Menyusun buku-bukunya di rak supaya kelihatan kemas.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
9. Amira berasa bangga semasa membaca kisah Hang Tuah.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
10. Raju membuat keputusan menggunakan pertimbangan yang sewajarnya.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan