Penulisan


Formula bagi menjawab soalan Bahasa Melayu Penulisan

Formula membina ayat bahagian A

S – Siapa
A – Aktiviti
L – Lokasi
A – Alatan
M – Masa / Mengapa




Formula membina karangan Bahagian B




MAS BBD



M – Mengapa

A – Apa

S – Siapa

B – Bila

B – Bagaimana

D – Di mana


INGAT ! Perlu ada 5 / 6 perenggan.
  • Pendahuluan, 1 isi + huraian  ( 3 / 4 perenggan ), penutup.
  • UMUM
M
A
S
B
B
D
/
/
/
/
/
/
  • KHUSUS
M
A
S
B
B
D
X
/
X
X
X
X

Formula Bahagian C

Bil
Nilai Murni/Pengajaran/ Amalan baik
Huraian
1
Haqem – adil
Tidak berat sebelah dan tidak memihak kepada sesiapa.
2
Shofiah - baik hati
Pemurah, menolong orang, menderma dan sebagainya.
3
Khuzaimah - bekerjasama
Bersama-sama melakukan sesuatu tugasan atau kerja, tolong-menolong
4
Danial – berani
Menyelamatkan orang atau binatang, melaporkan perkara yang tidak baik kepada pihak tertentu dan menyahut cabaran yang positif.
5
Farah - berbudi bahasa
Elok tingkah laku dan pertuturannya
6
Aisha - berdisiplin
Mematuhi segala peraturan atau undang-undang yang telah ditetapkan.
7
Fatin - berjimat cermat
Berhemat ketika berbelanja, menyimpan wang, membawa bekal
8
Tantawi -bertanggungjawab
Melakukan tugas harian yang diamanahkan
9
Fazillah- gigih/ tekun
Berusaha bersungguh-sungguh.
10
Huwaida – ikhlas
Menolong orang tanpa mengharapkan balasan atau upah atau hadiah
11
Taufik – insaf
Bertaubat, tidak mengulangi lagi perbuatan keji, kesalahan atau kesilapan
12
Suhaila - jujur/ amanah
Bercakap benar , menyimpan/ memulangkan barang  orang
13
Atiqah - kasih sayang
Menyayangi orang lain atau haiwan
14
Aida - menepati janji
Tidak mungkir janji.
15
Asyikin – menghargai
Mengingati jasa atau pertolongan orang, berterima kasih
16
Hanif - menghargai masa
Mengisi masa lapang dengan perkara berfaedah
17
Amar – prihatin
Sensitif terhadap sesuatu perkara atau isu atau mempunyai rasa ingin tahu.
18
Putri – rajin
Menolong orang , menyiapkan kerja sekolahdan sebagainya.
19
Asilah – rasional
Boleh menerima suatu keputusan atau membuat keputusan.
20
Ishvin - rendah diri
Tidak bersikap sombong setelah berjaya atau sekiranya mempunyai kelebihan.
21
Nurizza – sabar
Tidak mudah marah, tabah menghadapi dugaan atau tidak tergesa-gesa.
22
Amira - sopan santun
Berkelakuan elok atau menghormati sesiapa sahaja.
23
Rabiatul – syukur
Cukup dengan apa yang ada, berterima kasih
24
Aidil - taat / patuh
Patuh kepada perintah Allah/ mendengar arahan ibu bapa, guru, ketua
25
Izzati – tabah
Menghadapi dugaan dengan redha dan hati terbuka.
26
Aini – yakin
Percaya boleh melakukan sesuatu tugas atau percaya kepada diri sendiri.
27
Siti Aishah – menepati masa
Melakukan sesuatu mengikuti jangka waktu yang ditetapkan

PWANIH 

PWA- Penanda Wacana

A – Antara,                                                                                        
S – Selain itu,                                                                                     
– Seterusnya,                                                                                  
D – Di samping itu,                                                                            
A – Akhir sekali,   
NI - Nilai 
H - Huraian

LATIHAN PENULISAN BAHAGIAN C


SET 1
Latihan mengecam nilai.



Bil

Ayat

Nilai


1.

Hafiz merupakan seorang anak yang sangat patuh akan perintah ibu bapanya.



2.

Hafiz sangat rajin belajar dan sentiasa berjaya dalam peperiksaan.



3.

Dia selalu  mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah.



4.

Hafiz akan mengulang kaji pelajaran dan apa yang telah diajar oleh guru.



5.

Hafiz sentiasa berusaha untuk  menjadi anak yang menyenangkan hati ibu bapanya.






SET 2


Lengkapkan  nilai bagi setiap pernyataan yang diberi.

BIL
PERNYATAAN
NILAI
1
Hamid suka menolong orang tanpa mengharapkan balasan.

2
Tidak bersikap sombong terhadap orang lain setelah berjaya .

3
cukup dengan apa yang ada.

4
Fahmi sentiasa mendengar arahan ibu bapa, guru dan ketua kelasnya.

5
Shahrul melaksanakan tugas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang berkepentingan.

6
Aminah menghadapi dugaan dengan redha dan hati terbuka.

7
Sentiasa bertolak ansur dengan pihak lain dan menggunakan budi bicara.

8
Kassim boleh melakukan sesuatu tugas yang diberikan kepadanya.

9
Farah bertaubat, tidak mengulangi lagi kesalahan atau kesilapan yang dilakukannya.

10
Siti sentiasa menjaga penampilan dirinya.





SET 3


Lengkapkan  nilai bagi setiap pernyataan dan bina ulasan berdasarkan pernyataan tersbut.

1. Setiap hari Ali datang awal ke sekolah.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

2. Abu dan rakan-rakannya beratu ketika hendak membeli makanan di kantin.
Nilai: ______________________________________________________________

Ulasan : ______________________________________________________________

3. Kemudian, aku membersihkan diri.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

4. Aku bersalam dengan ibu bapa sebelum ke sekolah.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

5. Aku meneruskan sesi pemelajaran dan memberikan sepenuh perhatian.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

6. Aku merujuk kepada guru tentang perkara yang tidak aku fahami.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

7. Ketika sedang menyapu, Atan terdengar sesuatu lalu pergi melihatnya.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

8. Alia Menyusun buku-bukunya di rak supaya kelihatan kemas.
Nilai: ______________________________________________________________
Ulasan : ______________________________________________________________

9.  Amira  berasa bangga semasa membaca kisah Hang Tuah.
Nilai: ______________________________________________________________

Ulasan : ______________________________________________________________

10. Raju membuat keputusan menggunakan pertimbangan yang sewajarnya.
Nilai: ______________________________________________________________

Ulasan : ______________________________________________________________



Tiada ulasan:

Catat Ulasan